Beleid Onderwijs
Wat willen we bereiken | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat gaan we daar in 2019 voor doen |
---|---|---|---|---|---|
Jongeren zijn minimaal in het bezit van een startkwalificatie (Europese 'Lissabon doelstelling') | % van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) in een kalenderjaar dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. | <1,5 % in schooljaar 2019 | 2018 : - | DUO | Verder vormgeven en uitvoeren van een regionaal afgestemd programma om het aantal vroegtijdig schoolverlaters verder te laten dalen. De kern van het programma betreft een sluitende aanpak vanaf het moment dat de jongere de school in komt tot en met de eerste jaren op de arbeidsmarkt (conform regionale afstemming). De in 2018 gemaakte afspraken over aansluiting zorg en onderwijs uitvoeren en verder verbeteren. Zie ook programma 7. Focus op internationalisering van het onderwijs door het ontwikkelen van de doorgaande leerlijn op het gebied van internationalisering in het onderwijs en het ondersteunen van individuele onderwijsinstellingen hierbij. Dit wordt gedaan door een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van onderwijs en gemeenten en Brainport. |
aantal thuiszitters Verplichte indicator: Relatief verzuim per 1.000 leerlingen | < 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2019 | 2018 : - 2018 : - 2018 : - | Registratie leerplicht DUO DUO | Betreft regulier werk: | |
Alle doelgroepkinderen krijgen een goede aansluiting tussen voor- en vroegschoolse educatie en primair onderwijs (LEA 2014-2019) | % doelgroepkinderen in een VVE-programma | 90% van de doelgroepkinderen neemt in 2019 deel aan een programma voor- en vroegschoolse educatie Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019 | 2018 : - | Jaarlijkse evaluatie VVE | Herijken VVE-beleid waarbij we rekening houden met verhoging van aanbod van tien naar zestien uur per week voor de doelgroep (start 2020). En met de nieuwe verdeling van de Rijksmiddelen voor onderwijsachterstanden, die voor de gemeente Best vanaf 2019 negatief uitvalt (eerste korting in 2019, tweede korting in 2020). Doorgaande leerlijn tussen voorschoolse voorzieningen en primair onderwijs verbeteren. Opstellen van een verbeterplan VVE samen met het onderwijs. |
Verplichte indicator: | 2018 : - | DUO | |||
Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening (Wet Passend Onderwijs) | % leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat | < 1 % in kalenderjaar 2019 | 2018 : - | Centrale leerlingen-registratie | Preventieve jeugdzorg integreren in voorschoolse voorziening en primair onderwijs. Uitvoering geven aan het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs, waarbij samenwerking tussen gemeente en onderwijs zijn beslag krijgt in de afstemming van het ondersteuningsplan op het jeugdbeleid. Op hoofdlijnen betreft dit:
|
Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen (Integraal huisvestingsplan onderwijs 2018-2021) | Verdere uitwerking van de opgave om te komen tot een integraal kindcentrum Platijn in Dijkstraten en een integraal kindcentrum voor de Zevensprong op locatie Haktol. |