Begroting 2019

Verkeer en openbare ruimte

Beleid Verkeer / Parkeren

Beleid Verkeer / Parkeren

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2019 voor doen

Het versterken van de bereikbaarheid van economische locaties en (woon)voorzieningen.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak en concept beleidsakkoord 2018 - 2022)

Geen

-

-

Aanname: actief participeren in relevante overleggen leidt tot het gewenste maatschappelijk effect.

  • Participeren in regionale projecten en trajecten. Zoals de Bereikbaarheidsagenda (waaronder de voorbereiding van de fietsroute Pendelweg), de evaluatie en opwaardering van de buslijn 'station Best - Philips - Eindhoven Airport - Veldhoven - High Tech Campus', InnovA58 en de realisatie van de Challenge-ontsluiting.
  • Voorbereiden van besluitvorming over het Bestse gedeelte van de snelfietsroute Den Bosch - Eindhoven.
  • Het verkeerskundig beheren van de verkeersregelinstallaties.
  • Een visie voor de stationsomgeving opstellen en verder uitwerken. Op het gebied van mobiliteit zetten we conform de Bereikbaarheidsagenda in op station Best als knooppunt. Met goede overstapmogelijkheden tussen de verschillende vervoerswijzen.

Het leveren van een grotere bijdrage aan kwaliteit van de leefomgeving voor nu en in de toekomst.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak)

Er is geen overkoepelende effect indicator voor de totale bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving.

Voor verkeersveiligheid wordt de provinciale doelstelling voor 0 verkeersdoden gevolgd.

-

0 verkeersdoden
(gegevens zijn beschikbaar in de jaarrekening 2020)

2018: --
2017: 2 doden
2016: 3 doden
2015: 3 doden
2014: 0 doden

BLIQ - verkeersveiligheids-rapportage 2014 - 2017

  • Samen met partners blijvend inzetten op gedragsbeïnvloeding om de verkeersveiligheid te bevorderen.
  • Communiceren over snelheidscontroles die de regionale politie in Best uitvoert.
  • Bij basisscholen stellen we schoolzones in. De insteek is om elk jaar één schoolzone te realiseren. Hierbij is de insteek om zoveel mogelijk werk-met-werk te maken.
  • Realisatie van de laatste delen van de Slowlane.
  • Bij MIRT-trajecten (zoals InnovA58) zetten we in op het terugdringen van overlast van rijkswegen.

Het leveren van een bijdrage aan een toegankelijke omgeving voor iedereen.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak)

Het aandeel toegankelijke bushalten in Best (uitgezonderd buurtbushalten).

90 % in 2019
(gegevens zijn beschikbaar in de jaarrekening 2019)

2018: --
2017: 80%
2016: 75%
2015: --

Gemeente Best

Een bijdrage aan een toegankelijke omgeving nemen we mee in de reguliere werkzaamheden.