Begroting 2019

Sociaal Domein

Beleid WMO

Beleid WMO

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2019 voor doen

Een toegankelijke en dementievriendelijke gemeenschap (Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )
(is onderdeel van streven naar inclusieve samenleving: Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022)

Er is tevredenheid bij betrokkenen over de dementie vriendelijkheid.

Een dementievriendelijke gemeenschap waarin iedereen mee kan doen.

Geen concreet resultaat

Signalen van derden waaronder het Platform Dementie

Uitvoeren van acties uit de nota Maatschappelijke ondersteuning & Zorg, waaronder:
samen met het Platform Dementie zetten we in op acties die bijdragen aan een dementievriendelijke gemeenschap. Naast activiteiten gericht op bewustwording van inwoners, verenigingen en ondernemers stelt het platform een actieplan op. De speerpunten hiervan zijn: informatievoorziening, mantelzorgondersteuning, bewustwording en educatie en zelfredzaamheid en participatie.

Een toegankelijke en dementievriendelijke gemeenschap (Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )
(is onderdeel van streven naar inclusieve samenleving: Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022)

% inwoners tussen de 18-65 dat aangeeft af en toe iets voor de buren te doen
(nieuwe indicator)

>80% in 2020

2020: -
2016 : 81%

2012: 80%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor, deze meting is gedaan in 2016, resultaten bekend 2017)

Uitvoeren van acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg, waaronder:

  • Inzetten op signalering wat er in de wijk leeft. We zorgen dat het voor inwoners duidelijk is waar zij terecht kunnen met vragen of signalen over bewoners waar zij zich zorgen over maken of waar ze iets (meer) voor willen betekenen.

Een gemeente waar het prettig ouder worden is (Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 ) (Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022; inclusieve samenleving)

% inwoners boven de 65 jaar dat eenzaam is

<45% in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2016: 53%
2012: 47%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

Uitvoeren van acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg, waaronder:

  • Communicatie over wat er allemaal al is in Best. Waar mensen terecht kunnen en wat men (op tijd) zelf kan doen. Hierbij leggen we de koppeling met het te ontwikkelen (digitale) platform.
  • Faciliteren en ondersteunen van bestaande en nieuwe initiatieven in Best die bijdragen aan ontmoeting en/of het verminderen van eenzaamheid.
  • De Meldcode Huiselijk Geweld onder de aandacht brengen bij vrijwilligers en professionals.
  • Op regionaal niveau werken we samen met zorgverzekeraars en zorgaanbieders. We organiseren integrale zorg en ondersteuning aan de hand van een gezamenlijke agenda.
  • Begeleiding Wmo is geëvalueerd bij zorgaanbieders en klanten. De ervaringen gebruiken we in het aanbestedingstraject 2020.

% inwoners boven de 65 jaar dat minder dan 5 jaar geleden slachtoffer is geweest van ouderenmishandeling in de thuissituatie (indicator 2016; in 2012 term huiselijk geweld)

kleiner dan 6 % in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020:
2016: 6%
2012: 3%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

% inwoners boven de 65 jaar dat moeite heeft met het voeren van eigen regie over het eigen leven

<15% in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020:
2016: 17%
2012: 15%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

% wmo cliënten dat wist waar ze moest zijn met een hulpvraag

>80% in 2020 (gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020:
2018: 75%
2016: 75%

Wmo cliëntervaringsonderzoek

Een samenleving waarin kwetsbare inwoners zo gezond mogelijk kunnen leven
(Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )

% inwoners van 65 jaar en ouder dat aangeeft te weinig te bewegen vanwege lichamelijke beperkingen (deze indicator is vervallen)

GGD-ouderenmonitor

Uitvoeren acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg, waaronder het borgen van het aanbod valpreventie door structurele subsidiëring.

Aantal ziekenhuisopnames door een valongeval van inwoners van 65 jaar en ouder in Best per 10.000 inwoners

< 146 in 2019

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019)

2018: -
2017: niet bekend
2016: niet bekend
2015: 133
2014: 147

waarstaatjegemeente.nl

Mantelzorgers voelen zich in staat om hun mantelzorgtaken uit te voeren
(Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )

 % mantelzorgers tussen de 18-65 jaar en ouder dan 65 jaar dat zwaar belast is

<12% in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020
2016: 23% (18-65 jaar) en 16% (>65 jaar)
2012: 12% (18-65 jaar) en 13% (> 65 jaar)-

GGD volwassenen en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

Uitvoeren acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg, waaronder:

  • Communicatie over en bekendheid van  Steunpunt Mantelzorg en aanbod aan ondersteuning en respijtzorg in Best.
  • Het Steunpunt Mantelzorg geven we de specifieke aandachtspunten: weerbaarheid, jonge mantelzorgers en mantelzorgers van mensen met dementie, ondersteuning op ongeplande tijdstippen en aansluiten bij de vraag.
  • Het verstrekken van het mantelzorgcompliment en invulling van de dag van de mantelzorger door organisaties uit Best.

Er blijft in Best een rijk vrijwilligersleven bestaan
(Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )

% inwoners tussen de 18-65 jaar en boven de 65 jaar dat vrijwilligerswerk doet

>30% in 2020

(gegevens beschikbaar in programma-rekening 2020)

2020
2016: 32% (18-65 jaar) en 34% (>65 jaar)
2012:27% 18-65 jaar) en 30% (> 65 jaar)

GGD volwassenen en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

Uitvoeren acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg, waaronder:

  • We geven het Steunpunt Vrijwilligerswerk de specifieke aandachtspunten: samenbrengen van de vrijwilligersorganisaties, faciliteren van trainingen en workshops voor vrijwilligers, ondersteuning bij het vinden van nieuwe vrijwilligers en opzetten van een lokaal waarderingsinstrument.
  • Onderzoeken hoe we meer invulling kunnen geven aan het 'right to challenge'. We bekijken op welke onderdelen we inwoners de mogelijkheden geven om de gemeente 'uit te dagen'. En hoe we dit een plek kunnen geven in onze (subsidie) regelgeving en budgetten.

Er zijn en blijven voldoende geschikte
woningen voor
inwoners met een mobiliteitsbeperking
(nota Wonen en zorg )
(Beleidsakkoord 2018- inclusieve samenleving)

Tevredenheid over het aanbod van geschikte woningen en bekendheid met het belang van het zoeken van eigen oplossingen.

Er zijn voldoende woningen voor inwoners met een mobiliteitsbeperking respectievelijk geschikt te maken.

Signalen van derden

Makelaars en woningcorporaties in Best en de Wmo klantmanagers

Uitvoeren acties uit de nota Wonen en Zorg, waaronder:

  • Doorlopende acties (Wmo en seniorenraad) die er aan bijdragen dat woningeigenaren of (ver)huurders op tijd noodzakelijke aanpassingen in hun woning aanbrengen of besluiten een passende woning te zoeken.
  • Financieringsregeling ontwikkelen (combinatie duurzaamheidslening en blijverslening) levensloopbestendigheid.

Toename nieuwe woonzorginitiatieven, waarbij inwoners zelf het initiatief nemen
(nota Wonen en Zorg)

Aantal nieuwe woonzorginitiatieven

Er ontstaan meer woonzorginitiatieven, waarbij inwoners zelf het initiatief nemen

Geen concrete resultaten

Gemeentelijke administratie

Inwoners met plannen voor een nieuwe woonvorm helpen we op weg. Dit doen we door hen van informatie te voorzien en in contact te brengen met de juiste partijen.

Er is goede passende, ondersteuning beschikbaar voor volwassen inwoners met een licht verstandelijke beperking
(nota Wonen en Zorg) (Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022; inclusieve samenleving)

Er zijn geen beschikbare indicatoren om dit specifiek voor deze doelgroep te meten, waardoor we vooralsnog afgaan op signalen dat het streven wel of niet behaald is.

Signalen van derden, waaronder het Ondersteuningsteam Bestwijzer, die we gebruiken om de ondersteuning zo nodig te verbeteren.

  • We organiseren, samen met de regiogemeenten, de mogelijkheden voor tijdelijke 24-uurszorg van volwassen inwoners met een licht verstandelijke beperking. Door deze tijdelijke ondersteuning blijft juist het zelfoplossend vermogen in stand en zelfstandig wonen gestimuleerd.  
  • Bestanden Wmo en Participatiewet screenen op overlap en vervolgens gericht integrale ondersteuning organiseren op grond van beide wetten (beheersmaatregel langere termijn A4).
  • In samenwerking met het Platform VG Zuid - Oost Brabant inzetten op deskundigheidsbevordering bij professionals en vrijwilligers. Ook onderzoeken we op welke wijze we de doelgroep beter kunnen ondersteunen. Hierbij denken we aan een maatjesproject (Project Bestse maatjes).

Inwoners met een psychische aandoening kunnen geschikt wonen, leven en werken.
(nota Wonen en Zorg) (Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022; inclusieve samenleving)

Er zijn geen beschikbare indicatoren om dit specifiek voor deze doelgroep te meten, waardoor we vooralsnog afgaan op signalen dat het streven wel of niet behaald is.

Signalen van derden, waaronder het Ondersteuningsteam Bestwijzer, die we gebruiken om de ondersteuning zo nodig te verbeteren.

  • Aan de hand van een toekomstvisie en een meerjarig plan van aanpak werken we regionaal en lokaal aan de transformatie en doordecentralisatie van beschermd wonen. Dit doen we samen met betrokken partijen zoals de beschermde woonvormen, belangenorganisaties, zorgpartijen in Best en de regiogemeenten. Een concrete actie is: met de gemeente Eindhoven afspraken maken om het proces indiceren gezamenlijk te evalueren en zo ervaring op te doen om de deskundigheid binnen Ondersteuningsteam Bestwijzer te vergroten. Vanuit Best geven we input om het beleid vaststelling hoogte PGB opnieuw vorm te geven.
  • Verder voorbereiden van de inkoop Wmo - begeleiding met ingang van 2020. Hierbij werken we onder andere aan een plus - variant zodat de instroom binnen de dure voorziening beschermd wonen vermindert (beheersmaatregel langere termijn B2).
  • Bestanden Wmo en Participatiewet screenen op overlap en vervolgens gericht integrale ondersteuning organiseren op grond van beide wetten (beheersmaatregel langere termijn A4).
  • Bevorderen van doorstroom van geïndiceerden voor Wmo - begeleiding naar een begeleidingstraject op grond van de Participatiewet (in verlengde beheersmaatregel langere termijn A4).

Kwetsbare jongvolwassenen kunnen op termijn zelfstandig wonen

(nota Wonen en Zorg)
(Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022: inclusieve samenleving)

  • De betreffende woonvorm is gerealiseerd
  • Signalen van derden

Voor kwetsbare jongvolwassen inwoners waarvoor de overstap naar een zelfstandig bestaan te groot is, maar die gezien de thuissituatie ook niet meer bij de ouders thuis begeleid kunnen worden, komt er een geschikte woonvorm beschikbaar. Zij werken toe naar zelfstandigheid, onder begeleiding.

Gegevens beschikbaar in programma-rekening 2018)

Gemeentelijke administratie en signalen van derden zoals het Ondersteuningsteam Bestwijzer.

  • Realisatie van kamerwoningen door woningcorporaties. Een aantal moet beschikbaar zijn voor de doelgroep kwetsbare jongvolwassenen. Dit wordt vastgelegd in prestatieafspraken met de woningcorporaties.
  • Met een zorgaanbieder maken we afspraken over de geboden ondersteuning.

Alle maatschappelijke effecten hierboven genoemd

  • Actief sturen op evaluaties begeleiding zorg (licht verstandelijke beperkten, dementerenden, verwarde personen) met als doel afschaling / beëindiging zorg (vervolg op beheersmaatregel A3, concept beleidsakkoord 2018 - 2022 voor kostenbewustzijn ). Wijze van evalueren door projectgroep beheersmaatregelen.
  • Collectieve voorzieningen organiseren in plaats van maatwerkbeschikkingen bij hoge concentratie in flat of buurt (beheersmaatregel langere termijn A2, denk aan collectieve voorziening hulp bij het huishouden, collectieve transportrolstoelen en scootmobielen).
  • Op grond van de evaluatie van de subsidietender jeugd voor het professionele aanbod, wordt een besluit genomen over de subsidiewijze voor het professionele aanbod Wmo.