Begroting 2019

Sociaal Domein

Beleid Jeugd

Beleid Jeugd

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2019 voor doen

Jeugdigen ervaren zo veel mogelijk kansen in hun ontwikkeling en groeien gezond en veilig op (Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020) (Beleidsakkoord 2018 - 2022)

% jeugdigen met jeugdhulp ten opzichte van alle jeugdigen 0-18 jaar

< 9,7 % in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019

2018: -
2017:  10,5%
2016 : 9,7%
2015 : 8,4%

CBS - beleidsinformatie jeugd

Uitvoeren van acties op grond van de subsidietender preventief jeugdbeleid, waarbij organisaties een aanbod doen op de volgende thema's:

  • (V)echtscheiding
  • Weerbaarheid
  • Deelname reguliere sport- en culturele        
  • activiteiten
  • Ondersteuning van ouders bij opgroei- en opvoedvragen
  • Uitstroom specialistische jeugdhulp
  • Exploitatie jongerencentrum Todo.

Uitgangspunt bij de uitvoering is innovatief werken, een betere ketensamenwerking en effectievere dienstverlening. ( A1, ontschotten en betere afstemming tussen voorliggende en gespecialiseerde voorzieningen, A2: collectieve oplossingen in plaats van maatwerk, en B4: meer rendement).

Uitvoeren en continueren van acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg, waaronder:

  • Onderzoek naar mogelijkheden om het concept 'positieve gezondheid' te integreren in vaardigheden die kinderen op school aanleren, zodat zij invloed kunnen uitoefenen op hun eigen welbevinden.
  • Ontwikkeling integraal lokaal plan van aanpak 'preventie gehoorschade'.

% ouders dat problemen ervaart (soms tot vaak) bij de opvoeding (0-11 jaar)

< 33% in 2021

gegevens beschikbaar bij jaarrekening 2021

2021: -
2017: 33%
2013: 26%

GGD-monitor

% 14-16 jarigen dat in de afgelopen vier weken bij minstens één gelegenheid vijf glazen alcohol of meer heeft gedronken.

<29 % in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019  (meting tussen nov. 2018 - juli 2019)

2018: -
2017: 26%
2016: 29%

Pubercontact-moment GGD

Aangepaste indicator:
Percentage van de leerlingen in de leeftijd van 14-16 jaar uit Best die in de afgelopen 4 weken XTC, cocaïne, paddo’s, amfetamine, LSD, GHB, heroïne of lachgas heeft gebruikt.

< 2 % in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019  (meting tussen nov. 2018 - juli 2019)

2018: -
2017: 2% (waarvan 1,7 % lachgas)
2016: 1% (lachgas niet bekend)

Pubercontact-moment GGD

% jongeren in klas 2 van het voortgezet onderwijs met een indicatie voor psychosociale problematiek (per schooljaar)

<15% in schooljaar 2018/2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020

2018/2019: -
2017/2018: nog niet binnen
2016/2017: 15%
(geen cijfers voorgaande schooljaren)

Digitaal Dossier JGZ

Jeugdigen met een (specialistische) hulpvraag kunnen zo veel mogelijk thuis blijven wonen of in een op thuis lijkende situatie
(Concept beleidsakkoord 2018 - 2022)

% jeugdigen binnen de zorgvorm behandeling met verblijf ten opzichte van alle jeugdigen met een individuele voorziening.

< 7 % in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019

2018: -
2017: 7,3%
2016 : 7,4%
2015 : 7,3 %



Monitor sociaal domein, op grond van geautomatiseerd programma Inzicht

Beschikbaar stellen van voldoende en tijdige ambulante jeugdhulp voor zover mogelijk vanuit het OTB (beheersmaatregel A1, 20 trajecten minder doorverwijzen).

Extra inzetten op het plaatsen van jeugdigen in pleeggezinnen waardoor de inzet van intramurale jeugdhulp af zal nemen. Verder uitvoering geven aan het regionaal actieplan pleegzorg ZO Brabant. Hierdoor vergroot het
pleegzorgaanbod en expertise wordt geborgd. We organiseren onder andere twee avonden in Best om nieuwe pleegouders te werven. Daarnaast is er intensieve samenwerking tussen OTB en Pleegzorg.

Inzet methodisch handelen: Deze methodiek is gericht op het zo min mogelijk inzetten van intramurale zorg.  

% jeugdigen binnen de pleegzorg ten opzichte van alle jeugdigen binnen behandeling met verblijf

> 49 % in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019

2018:  -
2017: 49%
2016 : 57%
2015 : 53%

Monitor sociaal domein, op grond van geautomatiseerd programma Inzicht

Jeugdigen groeien op in een veilige omgeving (Jeugdwet)

% jeugdigen tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jeugdigen 0-18 jaar

< 0,5% in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019

2018: -
2017:  0,6%
2016 : 0,5%
2015 : 0,6%

CBS - beleidsinformatie jeugd

Bij signalen zet het OTB en derden het preventieve product van de jeugdbescherming in om een maatregel te voorkomen.

Het OTB heeft alle jongeren met een maatregel expliciet in beeld.

Opstellen en implementeren van een regionale werkagenda met acties gericht op het verbeteren van de jeugdstrafrechtketen.
De inzet is erop gericht om het treffen van maatregelen te voorkomen, dan wel te beperken. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan de regionale beschermingstafel waar voorgenomen maatregelen besproken worden. Ook intensief overleg met de Raad van de Kinderbescherming die adviseert over te nemen maatregelen leidt tot het inzetten van minder maatregelen.

% jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar)

< 0,3 % in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019

2018 : -
2017 : -
2016 : -
2015 : 0,3 % (laatst bekende gegevens)

CBS - beleidsinformatie jeugd

% mishandelde jeugdigen tot 18 jaar dat bij Veilig Thuis is gemeld ten opzichte van alle jeugdigen 0-18 jaar

< 0,13% in 2019

gegevens beschikbaar in jaarrekening 2019

2018 : -
2017 : 0,13%
2016 : -
2015 : -
2014 : 0,13%

CBS - beleidsinformatie jeugd

Jeugdigen ontvangen gerichte zorg, passend bij de problematiek

Instroom via huisartsen reguleren:

  • Komen tot gerichte verwijzingen van de huisarts. Dit door via het OTB en de praktijkondersteuner van de huisarts de zorgaanbieder een gerichte opdracht te verstrekken op basis van product en doorlooptijd (beheersmaatregel A2a). Hierbij zijn samenwerking en communicatie met de aanbieder essentieel.
  • Intensiveren van de samenwerking met de huisartsen. De praktijkondersteuner POH GGZ zorgt ervoor dat de psycholoog sneller en beter voorbereid kan starten. Bij afschalen van de zorg wordt de klant warm overgedragen. (beheersmaatregel A2b).
  • Gerichte verwijzingen waarmee voorzieningen specialistische GGZ omgezet worden naar basis GGZ en licht specialistische GGZ (360 trajecten, beheersmaatregel A2a).
  • Uitvoeren van de regionale afspraken voortvloeiend uit het traject 21 voor de Jeugd zoals:               
    • Verbeteren PDC
    • Intensivering contractmanagement
    • Beperken instroom nieuwe aanbieders
    • Heroriëntatie op de omvang van de inkooporganisatie (herstel maatregel langere termijn B1).