Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Voor de GGD zijn de afspraken die in 2016 en 2017 gemaakt zijn tussen de vier grote gemeenschappelijke regelingen (4 GR'en) en onze gemeenten wat betreft de planning en control kaderstellend. Het algemeen Bestuur heeft deze uitgangspunten bekrachtigd. Die uitgangspunten zijn in de begroting 2019 verwerkt.
Conform de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regeling (WGR) stelt de GGD BZO voorafgaand aan deze begroting ook een kadernota ten behoeve van de aangesloten gemeenten op. In deze nota worden de te verwachten belangrijke ontwikkelingen voor het komende en eventueel volgende jaren beschreven. In de programmabegroting zijn deze ontwikkelingen, voor zover van toepassing, verwerkt.
De volgende ontwikkelingen zijn hierbij van belang:- De bovengenoemde afspraak tussen de 4 GR'en en gemeenten over standaardisering van de wijze van indexering, die met ingang van de begroting 2018 in is gegaan.
- De voorgestelde verhoging van de inwonersbijdrage als gevolg van de toename van het aantal lijkschouwingen en euthanasieverklaringen is verwerkt.
- De uitwerking van het meerjaren verbeterplan voor de ambulancezorg zal in 2019 nog tot een toename van kosten leiden.
- De decentralisatie van het Rijksvaccinatieprogramma geldt per 1 januari 2019 en heeft financiële consequenties.
Over 2018 ontstaat door diverse oorzaken een tekort op de begroting van publieke gezondheid, dat gedekt wordt door een eenmalige bijdrage van de gemeenten. Het deel van het tekort dat ontstaat als gevolg van de loonkostenontwikkeling en de extra inzet voor JGZ-statushouders zou waarschijnlijk ook in 2019 tot een tekort leiden. In de begroting 2019 is dat tekort gedekt door een verhoging van de inwonersbijdrage en een bezuiniging op de personele overhead.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage in het gemeenschappelijk takenpakket in 2019 is vastgesteld op € 514.675.
(bron: begroting 2019 GGD)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2017 was € 2,75 miljoen (31 december 2016 € 3 miljoen) .
(bron: jaarrekening 2017 GGD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 9,0 miljoen (31 december 2016 € 11,2 miljoen).(bron: jaarrekening 2017 GGD)
Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2017 was € 70.000 (in 2016 € 275.000)
(bron: jaarrekening 2017 GGD)Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. In het 2017 heeft bureau Berenschot deze samenwerking, die we kennen als de Metropoolregio Eindhoven, geëvalueerd en aan de colleges en gemeenteraden een aantal stevige aanbevelingen gedaan. Inmiddels wordt de samenwerking herijkt met als doel om te komen tot een nieuwe Regionale Agenda voor de MRE. Naast de aanbevelingen uit de Berenschot-evaluatie is hierin voor Best de eigen Bestuurlijke Toekomstvisie van belang. Hierin spreekt de raad van Best een principiële voorkeur uit voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, gaat focussen op een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was.
Beleidsvoornemens verbonden partij
Het Algemeen Bestuur van de MRE heeft in 2018 het ambitiedocument 'de slagvaardige regio' vastgesteld. Het AB MRE heeft daarmee aangegeven de MRE samenwerking te willen gaan focussen op 4 thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Op basis van dit ambitiedocument wordt nu een nieuwe Regionale Agenda voorbereid die naar verwachting begin 2019 aan de gemeenteraden wordt voorgelegd.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2019 wordt een bijdrage geraamd van € 415.796.
(bron: begroting 2019 MRE)Financiële risico's
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2017 was € 4,0 miljoen (31 december 2016 € 5,1 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 MRE)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 23,4 miljoen (31 december 2016 € 22,4 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 MRE)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2017 was € 0,4 miljoen (2016 € 0,7 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2017 MRE)Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Voor de verdere ontwikkeling van de ODZOB zijn de volgende beleidsvoornemens geformuleerd:- Inhoudelijk: borgen van de basiskwaliteit van diensten, verhelderen toegevoegde waarde voor de opdrachtgevers, zorgen voor een gelijk speelveld en innoveren in aanpak;
- Bestuurlijk: transparanter omgaan met verschillende rollen (eigenaar, bestuurlijk partner en opdrachtgever) op niveau van AB (Algemeen Bestuur) en OGP (Opdrachtgeversplatform (ambtelijk)), invulling geven aan de kaderstellende en controlerende rol van het AB, focus in rol van DB (Dagelijks Bestuur);
- Relationeel: beter aanhaken bij de omgeving, meer samenwerken met de deelnemers, (partnerrol), verbetering relatiebeheer tussen management ODZOB en opdrachtgevers;
- Organisatorisch: ontwikkeling organisatiecompetenties voor invulling van de partnerrol, helder accountmanagement, professioneel opdrachtgeverschap;
- Strategie: bereiken van consensus over het toekomstig profiel van de ODZOB.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De totale bijdrage in 2019 is € 515.417.Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2017 bedroeg € 1,6 miljoen (per 31 december 2016 € 1.6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 5,1 miljoen (31 december 2016 € 8,4 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2017 was € 0 (in 2016 € 0)
(Bron: jaarrekening 2017 ODZOB)Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
VRBZO optimaliseert haar rendement met de juiste samenwerkingsverbanden en schaalgrootte. Uitgangspunt is de schaalgrootte van de regio Zuidoost-Brabant. VRBZO werkt primair samen met GGD Brabant-Zuidoost, Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) en de politie-eenheid Oost-Brabant. Stip op de horizon is een (deels) geïntegreerde organisatie van brandweer en gezondheid (GGD) en een sterke inbedding van de gemeentelijke processen rond rampenbestrijding en crisisbeheersing. VRBZO streeft hierbij naar shared services. Om de capaciteit en continuïteit van incidentbestrijding, crisisbeheersing en risicobeheersing te verstevigen, wordt de samenwerking met Veiligheidsregio’s Brabant-Noord (VRBN) en Midden- en West-Brabant (MWB) geïntensiveerd. Samenwerking met VRBN ligt voor hand; de regionale politie eenheid Oost-Brabant is territoriaal gelijk met de regio’s Zuidoost-Brabant en Brabant-Noord.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
VRBZO kent complexe veiligheidsvraagstukken. Het netwerk omvat meer dan de traditionele partners op het gebied van fysieke veiligheid. Regionaal spelen tientallen partijen een rol bij openbare orde, veiligheid en gezondheidszorg. Inwoners en bedrijven zijn belangrijke partners. Samenwerking focust op het borgen van de maatschappelijke continuïteit. Hierbij handelen alle partijen vanuit eigen verantwoordelijkheid. De beleidsdoelstellingen luiden:
-VRBZO streeft naar shared services met GGD BrabantZuidoost en Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.
-VRBZO organiseert bevolkingszorg vanuit een collectieve taak.
-VRBZO richt een netwerkorganisatie in met de gemeentelijke adviseurs.Een belangrijk beleidsitem is 'Brandveilig Leven'. 'Brandveilig Leven' staat voor bewustwording vergroten en het realiseren van een gedragsverandering bij onze burgers, bedrijven en instellingen. Ingezet wordt op de eigen kracht van deze doelgroepen om zo de brandveiligheid te vergroten. Dit is een meerjarig traject dat we gezamenlijk met de VRBZO op gaan pakken. Het richt zich vooral op communicatie en het geven van handelingsperspectieven om brandveiligheid te zien als een gezamenlijk belang.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De verschuldigde algemene bijdrage voor 2019 is € 1.313.490.
(bron: begroting 2019 VRBZO)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2017 bedraagt € 7,6 miljoen (31 december 2016 € 9,2 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2017 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 39,8 miljoen (31 december 2016 € 22,0 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2017 was € 1,0 miljoen (2016 € 2,4 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2017 VRBZO)Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Haaren, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
De WSD beschikt over de juiste expertise, instrumenten, het werkgeversnetwerk en de infrastructuur om inwoners met een arbeidsbeperking te begeleiden en toe te leiden naar vormen van werk en / of participatie op de arbeidsmarkt. Voorafgaand aan de invoering van de Participatiewet zijn door de gemeenten en het bestuur van WSD daarom enkele belangrijke besluiten genomen. Basis achter dit besluit was dat, ongeacht welk wettelijk kader dan ook, er altijd een doelgroep zal blijven die in meer of mindere mate ondersteuning nodig heeft naar werk en in werk. Daarom moest de kennis en infrastructuur van WSD behouden blijven, tenminste totdat de gemeenten een besluit hebben genomen over de toekomstige rol en positie van de WSD. Dit idee is uitgewerkt in het transitiearrangement dat door alle gemeenten wordt gehanteerd. Op basis van dit arrangement blijft de WSD de Wsw uitvoeren en ontvangt de bijbehorende (afnemende) rijksbudgetten. Daarnaast wordt de uitstroom uit de Wsw- gecompenseerd door instroom van kwetsbare inwoners uit de Participatiewet.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De WSD heeft de visie 'Van transitie naar transformatie' vastgesteld waarbij alle gemeenten konden kiezen tussen enkele uitvoeringsvarianten zodat de inzet van de WSD nauw aansluit bij de lokale uitvoeringspraktijk. De gemeente Best heeft gekozen voor de uitvoeringsvariant ‘Prototype 3D-Ketensamenwerking’. Binnen dit model is de expertise van de WSD vertegenwoordigd op lokaal niveau, wat bijdraagt aan de integrale beoordeling van hulpvragen binnen het sociaal domein. In het kader van het project ‘Koers WSD’ wordt binnen de bij de Gemeenschappelijke Regeling aangesloten gemeenten, volop geëxperimenteerd met uiteenlopende uitvoeringsvarianten. Eind 2019 moet dit leiden tot bestuurlijke besluitvorming over de toekomstige positionering van de WSD in het sociaal domein.
Risico's
Bij het opstellen van de begroting 2019 en meerjarenraming is de WSD vooralsnog uitgegaan van continuering van bestaand beleid, dat wil zeggen voortzetting van het transitiearrangement tot en met 2022. Het herziene transitiearrangement voorziet in vervanging uitstroom Wsw (Wet sociale werkvoorziening) door instroom vanuit de Participatiewet waarbij het beschikbare budget voor de nieuwe doelgroep de minimumpositie is.Het afgelopen jaar is gebleken dat de afbouw van Wsw-subsidie per arbeidsplaats sneller gaat en groter is dan de rijksoverheid had aangekondigd. Dit komt doordat de uitstroom uit de Wsw landelijk lager is dan geraamd. Bij een gelijkblijvend macrobudget leidt dit tot een lager bedrag per arbeidsplaats. Dit komt dus bovenop de voorziene en oplopende korting van uiteindelijk € 4.000 per SW-arbeidsplaats in 2020 en heeft consequenties voor de begroting. Na vele jaren van zwarte cijfers belandt de WSD met ingang van 2019 in de rode cijfers. Voor 2019 is het tekort slechts nog € 0,1 miljoen, maar daarna ontwikkelt het tekort zich richting € 1,3 miljoen in 2022. De WSD kan dit tekort via de algemene reserve van ruim € 15 miljoen geruime tijd afdekken.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk (in 2019 geraamd op € 2.936.455) wordt volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen op basis van het transitiearrangement vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af. De gemeente draagt in 2019 € 17.830 bij aan de bestuurskosten.Financiële risico's
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten. op basis van het geraamde jaarlijkse tekort,Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2017 was € 26,5 miljoen (31 december 2016 € 25,5 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2017 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 4,9 miljoen (31 december 2016 € 5,3 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2017 was € 2,8 miljoen (2016 € 3,5 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 WSD)
Vennootschappen en corporaties
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.
(Bron: jaarverslag 2017 Brabant Water N.V.)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2017 was € 609 miljoen (per 31 december 2016 € 578 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2017 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 438,7 miljoen (per 31 december 2016 € 399,6 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2017 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat
Het resultaat na belastingen was in 2017 € 31,2 miljoen (in 2016 € 34,3 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2017 Brabant Water N.V.)Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee wenste de gemeente een bijdrage te leveren aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij was het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.Op 30 mei 2016 heeft de raad van Best besloten ook in 2017-2020 (financieel) te blijven participeren in de vennootschap en de bijdrage bovendien te intensiveren. Hiermee kan Brainport Development uitvoering geven aan de herijkte strategie 'Brainport Next Generation en het meerjarenplan 2017-2020.
Als bestaande ontwikkelorganisatie voor de strategische doelen van de stichting Brainport ligt het voor de hand dat Brainport Development een belangrijke rol krijgt bij de uitwerking van de in 2018 met het Rijk gesloten 'Regiodeal Brainport Eindhoven' (korte termijn), alsmede bij het verzilveren van het meerjarig commitment dat Rijk, provincie Noord-Brabant en regio zijn overeengekomen in de Brainport Nationale Actieagenda (middellange en lange termijn).
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De strategie voor Brainport is geactualiseerd en is bekend als "Brainport Next Generation". Kort gezegd komt de herijkte strategie neer op het inzetten op zes maatschappelijke thema’s (de ‘Grand Challenges’) die een extra impuls kunnen geven als ‘driver’ van economische groei in Brainport. De thema’s zijn: ‘Health’, ‘Mobility’, ‘Energy’, ‘Food’, ‘Safety & security’ en ‘Inclusive society’. Toptechnologie is daarbij geen doel op zich meer, maar een middel om in te spelen op deze Grand Challenges en zo ook economische voorspoed te bewerkstelligen.Deze strategie vormt de basis van de jaarplannen van de vennootschap. In het jaarplan 2019 zal veel aandacht uitgaan naar de uitwerking van de afspraken van de Regiodeal Brainport Eindhoven
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2016 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: jaarstukken Brainport NV 2017Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2017 € 3,2 miljoen (per 31 december 2016 € 3,2 miljoen).
(bron: jaarstukken 2017 Brainport NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 2,5 miljoen (31 december 2016 € 2,4
miljoen).
(bron: jaarstukken 2017 Brainport NV)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2017 € 9.000 (in 2016 -/- € 79.000).
(bron: jaarstukken 2017 Brainport NV)N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen voor het maatschappelijk belang. Vanuit haar kernwaarden betrouwbaar, duurzaam en professioneel, draagt de bank als betrokken partner duurzaam bij aan het laag houden van de maatschappelijke voorzieningen voor de burger.Een betrokken partner zijn, maakt deel uit van de identiteit van de bank. Als sectorbank, opgericht door de Nederlandse overheden, realiseert zij voor haar klanten oplossingen voor financieringsvraagstukken. Deze achtergrond is bepalend voor de missie en de financiele dienstverlening van de bank. Substantiele marktaandelen en partnerschap met de klant vragen om sectorkennis en een individuele benadering.
De missie van de bank vormt de kern van het duurzaam ondernemen door BNG. Continuiteit in het realiseren van de maatschappelijke waarde wordt verzekerd door het realiseren van de volgende strategische doelstellingen: substantiele marktaandelen in de Nederlandse publieke sector en het semipublieke domein en – tegelijkertijd – een redelijk rendement voor de aandeelhouders.
Op langere termijn houdt de bank rekening met een verschuiving van kredietverlening direct aan overheden naar financiering van projecten waarbij de overheid betrokken is, zoals publiek-private samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur en duurzame energie. Daarnaast verwacht de bank dat een deel van de kredietvraag van de corporaties buiten de werkingssfeer van de overheidsachtervang zal gaan plaatsvinden, zoals ook het geval is in de zorgsector.
(bron: jaarverslag 2017, samenvatting pagina's 76ev)
Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In de begroting wordt vanaf 2019 rekening gehouden met een dividenduitkering van jaarlijks € 62.162.
(bron: jaarverslag 2017)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2017 was € 4.953 miljoen (31-12-2016 € 4.486 miljoen).
(bron: jaarverslag 2017 BNG Bank NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 was € 135.041 miljoen (31 december 2016 € 149.514
miljoen).(bron: jaarverslag 2017 BNG Bank NV)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2017 een nettowinst na belastingen van € 393 miljoen (€ 369 miljoen over 2016).
(bron: jaarverslag 2017 BNG Bank NV)
Stichtingen en verenigingen
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (VHHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Financieel belang
In 2019 wordt € 8.142 bijgedragen aan de VHHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2017 bedraagt € 58.000 (per 31 december 2016: € 146.000).
(Bron: concept-jaarrekening 2017 VHHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2017 bedraagt € 103.000 (per 31 december 2016: € 130.000).
(Bron: concept-jaarrekening 2017 VHHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2017 was € 88.000 nadelig (in 2016 € 80.000 voordelig).
(Bron: jaarrekening 2017 VHHBZO)
Overige verbonden partijen
Bestuursconvenant stedelijk gebied Eindhoven 2013
Bestuursconvenant stedelijk gebied Eindhoven 2013
Toelichting:
Er is geen sprake van een rechtsvorm met een eigen zelfstandige financiële huishouding. Daarmee kwalificeert het bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013 zich niet als verbonden partij. Vanaf deze begroting wordt daarom niet meer via deze paragraaf gerapporteerd over deze verbonden partij